«برای نجات عراق با ایران توافق کنید»
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 428
:: کل نظرات : 12

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 1
:: باردید دیروز : 3
:: بازدید هفته : 111
:: بازدید ماه : 606
:: بازدید سال : 2224
:: بازدید کلی : 61503
نویسنده : hadi mahmoodnejad
شنبه 21 تير 1393

جمعی از دیپلمات های برجسته پیشین امریکایی با انتشار مقاله ای در روزنامه "واشنگتن پست" به دولت "باراک اوباما" رییس جمهوری امریکا توصیه کرده اند که برای حل مشکلات موجود در خاورمیانه با ایران همکاری کند. از دید آنان راه بحران عراق از مسیر توافق جامع هسته ای ایران و امریکا بر سر موضوع برنامه اتمی می گذرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، "رایان کراکر" سفیر پیشین آمریکا در عراق و افغانستان، "ویلیام لوئرز" سفیر پیشین امریکا در ونزوئلا و چکسلواکی سابق و رئیس پروژه ایران، و "توماس پیکرینگ" سفیر پیشین امریکا در سازمان ملل متحد در فاصله سال 1992-1989 میلادی با اشاره به توان حل بحران عراق از طریق مسیر مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 و توافق احتمالی ایران و امریکا بر سر موضوع برنامه هسته ای می نویسند:"یک ضرب المثل عربی وجود دارد که می گوید:"زمانی مشکل حل شده که دشوارتر شده باشد." مصداق عینی این ضرب المثل را می توان در عراق و سوریه و تهدید گروه دولت اسلامی شام و عراق (داعش) علیه امریکا دید. موضوع همکاری احتمالی ایران و امریکا در عراق مدت هاست که مطرح شده است اما بحث اصلی درباره چگونگی آن است.

با وجود سال ها بی اعتمادی و خصومت میان دو کشور ایران و امریکا، می توان روابط دوجانبه میان دو کشور را از طریق رسیدن به توافق جامع هسته ای در مذاکرات در جریان در وین تسهیل کرد. در این میان، شکست مذاکرات تنها گزینه بد خواهد بود. برای مهار دولت اسلامی شام و عراق امریکا و کشورهای دیگر باید در سیاست های پیشین خود و مدیریت خصومت ها تجدیدنظر کنند. برای ایران، تجزیه عراق و ایجاد یک دولت اسلامگرای سنی رادیکال می تواند گزینه ای فاجعه بار باشد."
 
نویسندگان این مقاله در ادامه اشاره می کنند که داعش تهدیدی منطقه ای است. هشدار مقام های سیاسی و دیپلماتیک پیشین امریکایی به سران کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز این چنین است:"حمایت از گروه های سنی افراطی در سرتاسر خاورمیانه، باعث ایجاد تهدیدی علیه کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس شده است. این موضوع تهدیدی عمده را علیه آنان ایجاد کرده است. کشورها یا باید میان همکاری با سایر کشورها برای مقابله با گروه های سنی افراطی تلاش کنند یا آن که هم چنان بر لزوم مقابله فرقه ای با شیعیان تاکید کنند."

نویسندگان این مقاله در ادامه با اشاره به وضعیت سوریه اشاره می کنند که اکنون در جنگ در جبهه سوریه علیه دولت "بشار اسد" رییس جمهوری سوریه همزمان با مقابله با نیروهای تروریستی داعش امکان پذیر نیست و در این باره می نویسد:"اسد دشمن است اما نسبت به داعش دشمنی کوچکتر ودردسر آن کمتر."

دیپلمات های پیشین امریکایی در ادامه با توضیح منافع مشترک ایران و امریکا در منطقه می افزایند:"ایران و امریکا در عراق و افغانستان منافع مشترکی دارند. شبکه اطلاعاتی ایران، هویت مذهبی، تاثیرگذاری سیاسی و تاریخ و جغرافیای آن کشور نقش برجسته ای به ایران در هر دو کشور داده است. در همین حال، نیروی هوایی امریکا، نیروهای عملیات ویژه، مشاوران نظامی و تعهد امریکا برای هدر ندادن جان و پول امریکایی در هر دو کشور امری بدیهی است. در مسیر همکاری های ایران و امریکا در عراق باید درباره مذاکره هسته ای مسیر توافق هموار شود. هر دو طرف حداکثر تلاش خود را انجام می دهند تا به توافق هسته ای تا تاریخ 20 جولای دست یابند. اکنون مذاکرات هسته ای در وضعیت بسیار بهتر از سال های گذشته قرار گرفته است."

دیپلمات های پیشین امریکایی در بخش پایانی مقاله نسبت به احتمال شکست مذاکرات هسته ای هشدار می دهند و در این باره می نویسد:"احتمال شکست مذاکرات هنوز هم وجود دارد. هنوز هم شبح بروز جنگ وجود دارد و نتیجه چنین امری شکست اتحاد بین المللی برای آوردن ایران پای میز مذاکره خواهد بود. در صورتی که ائتلاف ایران و امریکا شکست بخورد ایران احتمالا سعی خواهد کرد روابط تجاری و سیاسی خود با روسیه، چین و کشورهای اروپای غربی را تحکیم بخشد. شکست مذاکرات هسته ای احتمالا دولت "حسن روحانی" رییس جمهوری ایران را نیز تضعیف خواهد کرد."

دیپلمات های پیشین امریکایی در پایان می نویسند:"روابط استراتژیک جدید میان امریکا و ایران ممکن است ناممکن و مخاطره آمیز به نظر برسد، اما امری ضروری و در راستای منافع دو کشور است. ما وارد دوره ای جدید از منازعه در خاورمیانه شده ایم. با توافق هسته ای و تصمیم گیری استراتژیک واقع گرایانه از سوی ایران و امریکا امکان یافتن راه وجود دارد."



:: موضوعات مرتبط: سیاسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 527
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شما درباره وبلاگ؟

پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان وبلاگ پایگاه بسیج شهدای باروق و آدرس paygahshohada.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.