نگرانی آمریکا از تحرکات مخفیانه ریاض/ مذاکرات هسته ای ایران در معرض خطر
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 428
:: کل نظرات : 12

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 17
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 124
:: بازدید ماه : 619
:: بازدید سال : 2237
:: بازدید کلی : 61516
نویسنده : hadi mahmoodnejad
جمعه 22 اسفند 1393

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» نوشت:

نگرانی آمریکا از تحرکات مخفیانه ریاض/ مذاکرات هسته ای ایران در معرض خطر

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» با اشاره به تلاش‌های مخفیانه عربستان در زمینه امضای توافق همکاری هسته‌ای با کره جنوبی نوشت این گونه اقدامات ریاض «مذاکرات هسته‌ ای با ایران را در معرض خطر قرار می‌ دهد.»

روزنامه آمریکایی «وال استریت ژورنال» در گزارشی به همکاری هسته‌ای عربستان و کره جنوبی اشاره کرد و نوشت، در حالیکه دیپلمات‌های آمریکایی و ایرانی به تدریج به پیشرفت در مذاکرات هسته‌ای نزدیک می‌شوند، عربستان به صورت محرمانه توافق همکاری هسته‌ای با کره جنوبی را به امضا درآورد.

این توافق به همراه اظهارنظرات اخیر مقامات و خاندان سعودی این نگرانی را در بین کنگره و هم پیمانان آمریکایی به وجود آورده است که توافق هسته‌ای با ایران به جای فرونشاندن گسترش فناوری‌های هسته‌ای، به آن دامن بزند و باعث گسترش آن شود.

«ترکی الفیصل» رئیس سابق اطلاعات عربستان و یکی از اعضای خاندان آل سعود آشکارا در ماههای اخیر هشدار داده است که در صورت توافق نهایی هسته‌ای ایران و 1+5، ریاض به دنبال مطابقت دادن خود با قابلیت‌های هسته‌ای خواهد بود که ایران اجازه حفظ آنها را در نتیجه توافق احتمالی با گروه 1+5 خواهد داشت که این قابلیت‌ها شامل توانمندی غنی‌سازی اورانیوم خواهد بود.

به تازگی گزارش هایی منتشر شده مبنی بر اینکه عربستان سعودی پیگیر تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای برای مقابله با ایران است.

برابر گزارش رسانه‌های دولتی عربستان، یادداشت تفاهم میان عربستان و کره جنوبی شامل طرح بررسی امکان ساخت دو رأکتور هسته‌ ای به ارزش 2 میلیارد دلار در عربستان ظرف 20 سال آینده است..

همچنین خبر می رسد عربستان سعودی در تدارک شکل دهی ائتلاف نظامی با پاکستان است و این مسئله به بروز نگرانی‌هایی در مقامات کنونی و سابق آمریکا انجامیده است.

شماری از مقامات ارشد عربی در ماه های اخیر به کاخ‌ سفید هشدار داده‌ اند عربستان در صورتی که شاهد توافق هسته‌ای بسیار ضعیف ایران و 1+5 باشد، به دنبال جلب کمک پاکستان در توسعه فناوری‌های هسته‌ای و حتی خرید یک بمب اتم می‌رود.

مقامات سعودی به مقامات سابق دولت آمریکا اعلام کرده‌اند که انتظار دارند پاکستان در زمینه هسته‌ای به آنها کمک کنند زیرا عربستان حمایت‌های مالی بسیار زیادی از این کشور کرده است.

«رابرت اینهورن» یکی از مقامات ارشد آمریکا در دولت باراک اوباما و کلینتون می‌گوید: سعودی‌ها مخفیانه می‌گویند که می‌توانند از پاکستان کمک دریافت کنند. من هرگز شواهدی در این زمینه مشاهده نکردم.

«جان کری»، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته به ریاض سفر کرد و با وزیران امور خارجه 6 کشور عربی که شورای همکاری خلیج فارس را تشکیل می‌دهند دیدار کرد.

توافق عربستان با کره جنوبی که هفته گذشته در حین سفر «پارک چونگ هی» به امضا رسید، جزء تازه ترین تلاش‌های ریاض برای توسعه انرژی هسته‌ای غیرنظامی است.

از سوی دیگر، در سال های اخیر، عربستان توافقات همکاری هسته‌ای با چین، فرانسه و آرژانتین به امضا رسانده است و ریاض و «بوئنوس آیرس» نیز یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک به نام «اینوانیا» تشکیل داده‌اند که به طور ویژه بر تولید انرژی هسته ای متمرکز هستند.



:: موضوعات مرتبط: سیاسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 234
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شما درباره وبلاگ؟

پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان وبلاگ پایگاه بسیج شهدای باروق و آدرس paygahshohada.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.