همه تحریم ها لغو خواهد شد/ تا حد امکان به اهداف خود رسیدیم/ هیچ تاسیساتی تعطیل نمی شود
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 428
:: کل نظرات : 12

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز :
:: باردید دیروز :
:: بازدید هفته :
:: بازدید ماه :
:: بازدید سال :
:: بازدید کلی :
نویسنده : hadi mahmoodnejad
جمعه 14 فروردين 1394

ظریف در بدو ورود به تهران:

همه تحریم ها لغو خواهد شد/ تا حد امکان به اهداف خود رسیدیم/ هیچ تاسیساتی تعطیل نمی شود

وزیر امور خارجه گفت: در مذاکرات سوئیس به لطف خدا و با حمایت مقام معظم رهبری و حمایت‌ های بی‌ نظیر ایشان از تیم مذاکره‌ کننده و راهنمایی‌ های ایشان و حمایت شجاعانه رئیس جمهور ، به مجموعه‌ ای از راه‌ حل‌ ها برای رسیدن به توافق جامع دست یافتیم .

 محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در بدو ورود به تهران در نشست خبری در پاویون دولت فرودگاه مهرآباد افزود: مجموعه راه‌حل‌ هایی که تاکنون به دست آمده است، مبنای نگارش سند نهایی قرار خواهد گرفت.


وی افزود : در مذاکراتی که در سوئیس انجام دادیم، به لطف خدا و با حمایت مقام معظم رهبری و حمایت‌های بی‌نظیر ایشان از تیم مذاکره‌کننده و راهنمایی‌های ایشان و حمایت شجاعانه رئیس جمهور از مذاکرات هسته‌ای، این امکان برای ما فراهم شد که به مجموعه‌ای از راه‌حل‌ها برای رسیدن به توافق جامع دست یابیم.


وی گفت: این مجموعه راه‌ حل‌ ها به عنوان مبنای نگارش سند نهایی که تنها توافق ما در مذاکرات هسته‌ای خواهد بود، اگر ان‌شاءالله به لطف خدا و با واقع‌بینی طرف مقابل تا تیر ماه امکان‌ پذیر شود آن سند بر مبنای راه‌ حل‌هایی نگارش می‌شود که در روزها و ماه‌ های گذشته درباره آن بحث و تبادل نظر شد.


وزیر امور خارجه همچنین گفت: ما با اهداف مشخصی وارد این مذاکرات شدیم و تا حد امکان به این اهداف دسترسی پیدا کردیم.


ظریف با بیان اینکه «ما هنوز در آغاز راه هستیم»، تصریح کرد: این توافق هنوز در مرحله تدوین است.


وزیر امور خارجه کشورمان افزود: از همه افرادی که در مذاکرات هسته‌ای به بنده و همکاران کمک کردند تشکر می کنم.

وی تاکید کرد: همچنین بیش از همه از مردم که با مقاومت خود نشان دادند حربه تحریم‌ها و فشار علیه این مردم کارساز نیست و با حضور در انتخابات نشان دادند که این مردم از نظام و دولت جدا نمی شوند تشکر می کنم.


ظریف افزود: حضور مردم همچنین موجب شد کشورهایی که برای گفتگو با ایران و مذاکره شرط می گذاشتند در برابر نمایندگان این ملت بزرگ حضور یابند و بسیاری از خواسته‌های غیرمنطقی خود را کنار گذاشتند زیرا به این نتیجه رسیدند که حربه تحریم و فشار کارآمد نیست.


وی گفت: دیشب آقای کری یک بار دیگر رسماً اعلام کرد نمی توانیم مردم ایران را به زانو در بیاوریم و اگر کسانی به این خیال واهی منتظرند ایران به زانو در بیاید باید در این خیال بمانند و این بزرگ‌ترین عامل قدرت ما در این مذاکرات بود.


وزیر امور خارجه کشورمان افزود: با هدف‌های مشخص وارد مذاکرات شدیم و تا حد امکان به اهداف خود تا این مرحله دست یافتیم.

 

ظریف با اشاره به اینکه در مذاکرات و در توافق اگر به توافق نهایی برسیم قرار نیست که یک طرف همه امتیازات را بگیرد و طرف مقابل تسلیم شود، گفت: افتخار می کنیم که هیچ گاه خودمان تسلیم نخواهیم شد اما چنین تصوری را هم نداریم که در مذاکره می‌توان طرف مقابل را  به تسلیم واداشت.


وی افزود: در مذاکره می توانیم در برابر امتیازاتی که اخذ می کنیم ما به ازاء هایی را هم ارائه کنیم تا بتوانیم کار را به پیش ببریم.


وزیر امور خارجه با بیان اینکه چند هدف جدی از این مذاکرات داشتیم، گفت: هنوز در آغاز راهیم اما در نهایت بر مبنایی که تاکنون به آن دست یافتیم فکر می کنیم به این اهداف دست خواهیم یافت.


ظریف افزود: برنامه هسته ای ایران ادامه خواهد یافت و هیچ یک از تأسیسات ما تعطیل نخواهد شد.


وی افزود: شش قطعنامه شورای امنیت همگی خواهان توقف یا تعلیق برنامه غنی‌سازی و توقف رآکتور اراک و بسته شدن مرکز فردو و بسیاری از خواسته‌های نامشروع بودند که هیچ یک از این خواسته ها عملی نخواهد شد.


ظریف گفت: نطنز به غنی سازی ادامه خواهد داد و حتی یک روز کار نطنز متوقف یا تعلیق نمی شود.


وزیر امور خارجه افزود: فردو که زمانی برای طرف مقابل اسم آن مساوی با خطر بزرگ بود امروز به کار خود ادامه خواهد داد.


وی تاکید کرد: بحثی از بسته شدن فردو نیست و متجاوز از هزار سانتریفیوژ با همه تأسیسات در فردو باقی خواهد ماند که از این تعداد دو زنجیره بدون مواد هسته‌ای کار خواهند کرد و در آینده فردو با همکاری بین‌المللی به یک مرکز پیشرفته هسته‌ای و تحقیقاتی و فناوری نوین روز تبدیل می‌شود.


ظریف با بیان اینکه تحقیق و توسعه ما ثمره کار دانشمندان خوب ماست، گفت: لازم است یک بار دیگر ارادت و تعظیم خود را در برابر دانشمندان و شهدای هسته‌ ای کشورمان و خانواده های آنان ابراز کنم.


وی افزود: این برنامه تحقیق و توسعه طبق ضوابط علمی به کار خود ادامه خواهد داد.


وزیر امور خارجه گفت: سانتریفیوژهای پیشرفته ما که روزی در ابتدای همین مذاکرات دو ماه برای جلوگیری از ir8 مذاکرات را متوقف کردند مشغول به کار خواهند بود و تحقیق و توسعه ادامه خواهد یافت.


ظریف افزود: صحبت از 20 سال محدودیت شدید بعلاوه 10 سال و بعلاوه اقدامات درازمدت بود اما امروز غنی سازی ما برای تنها 10 سال محدودیت خواهد داشت.


وی گفت: رآکتور اراک که شاید تا یک ماه قبل کسی حاضر نبود از آن به عنوان رآکتور آب سنگین نام ببرد و برای اشاره به آن از اصطلاح ir40 استفاده می‌ کردند تا مجبور نشوند بگویند رآکتور آب سنگین، ماهیت آب سنگین خود را حفظ خواهد کرد و در سند نهایی، اسم رآکتور، رآکتور آب سنگین خواهد بود و این بر اساس طراحی دانشمندان داخلی ماست که مورد قبول واقع شد و با همکاری بین‌المللی اجرا می شود.


ظریف افزود: رآکتور اراک به یکی از پیشرفته ترین رآکتورهای آب سنگین تبدیل می شود و صلح آمیز خواهد بود زیرا هدفی جز آن نداشتیم.


وی تاکید کرد: لذا بنده احساس می کنم برنامه هسته ای ما که همیشه صلح آمیز بود طبق فتوای مقام معظم رهبری که سلاح های کشتار جمعی را از نظر شرعی حرام می دانند، این برنامه حفظ خواهد شد.


ظریف گفت: معتقد بودیم که هیچ گاه قطعنامه های شورای امنیت را اجرا نخواهیم کرد زیرا آنها غیرقانونی و غیرعادلانه است.


وی افزود: اطمینان می دهم روزی که توافق در شورای امنیت تصویب شود در همان قطعنامه، همه قطعنامه های قبلی لغو می شود نه تعلیق و این بسیار دستاورد خوبی است.


وزیر امور خارجه گفت: روزی که توافق اجرایی شود نه روزی که امضا شود که فاصله ای برای اقدامات مقدماتی خواهد بود همه تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو خواهد شد البته بر مبنای مقررات داخلی هر یک از کشورها.
 

وی تاکید کرد: ما دولت‌ ها را مسئول می دانیم و کاری به مسائل داخلی آنها نداریم و این مسئولیت دولت آمریکاست.
 

ظریف گفت: از نظر حقوق بین الملل دولت آمریکا مسئول و موظف است که این تحریم‌ها را یکباره لغو کند.
 

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: اگر کسی درباره لغو تدریجی تحریم‌ها صحبت می کند بر خلاف آنچه تاکنون تصویب شده است صحبت می کند.
 

وی تاکید کرد: در گذشته هم دیدیم از این کاغذهایی که به جای واقعیات پخش و با استفاده از دستگاه‌های تبلیغاتی منتشر می شود.
 

ظریف افزود: اهداف دیگر ما که بنده و دوستانم در فرصت‌های آینده به عرض مردم می رسانیم تأمین خواهد شد.
 

ظریف با تأکید بر اینکه این توافق هنوز در مرحله تدوین است  گفت: اگر بتوانیم با لطف خدا و دعای ائمه اطهار (ع) و امام زمان (عج) و مردم خوبمان و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و رئیس جمهور به نتیجه برسیم آن زمان، زمانی است که توافق، نهایی می شود و پس از آن چند ماه به علت اقداماتی که باید انجام شود تا زمان اجرایی شدن فاصله خواهد داشت.


‌وی افزود: اما همه این اقدامات بر اساس یک برنامه زمان بندی شده مصوب شورای امنیت که قابل خدشه نیست، انجام می شود.


ظریف گفت: ضمناً یک امکان دیگری هم در توافق زمانی که نگاشته شد وجود خواهد داشت که طرفین اگر گفتند ما می توانیم تحریم‌ها را برگردانیم این امکان دوطرفه است و ما هم می‌توانیم اگر طرف مقابل توافق را نقض کند بر اساس روندی که باید طی شود نه خودسرانه، طرفین می‌توانند از اجرای تعهدات خود در صورت نقض تعهدات ازجانب طرف مقابل، امتناع کنند.


وی افزود: تصمیمات لازم در توافق نهایی وجود خواهد داشت تا حقوق و منافع مردم حفظ شود اما برای رسیدن به آن مرحله چند ماه فاصله نیاز است.
ظریف اضافه کرد: مردم باید متوجه باشند که باید با همان مقاومت و استقامت که تاکنون نشان داده‌اند و بر اساس برنامه‌های سیاست‌های اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری ابلاغ کرده‌اند کار را به پیش ببریم تا به حول و قوه الهی بتوانیم از این مرحله مانند مراحل قبلی سربلند بیرون بیاییم.


وزیر امور خارجه گفت: بر اساس ادعای خبرگزاری های خارجی طولانی‌ترین مذاکره یک وزیر امور خارجه امریکا از سال 1919 تاکنون در این مذاکرات انجام شد.


وی افزود: ما ساعت 9 شب وارد مذاکره شدیم و 10 دقیقه به 6 صبح بود که از مذاکره بیرون آمدیم، بدون توقف، یعنی حدود 9 ساعت مذاکره کردیم.
 

همچنین بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل از چارچوب توافق هسته ای با ایران استقبال کرد

 

خبرگزاری فرانسه از سازمان ملل متحد گزارش داد، بان کی مون  از چارچوب توافق هسته ای با ایران استقبال کرد و گفت این توافق موجب تقویت صلح و ثبات در خاورمیانه خواهد شد.


بان کی مون در بیانیه ای که سخنگوی وی قرائت کرد، گفت : راه حل فراگیر و مذاکراتی برای مسئله هسته  ای ایران به صلح و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد و همه کشورها را قادر می سازد برای برخورد با هرگونه چالش امنیتی که با آن روبرو هستند فورا همکاری کنند.


ایران و کشورهای 1 + 5 درباره چارچوب یک توافق تاریخی درباره برنامه هسته ای ایران پس از هشت روز پیاپی در لوزان توافق کردند.

 

بان کی مون گفت این توافق تا سی ام ژوئن نهایی خواهد شد و همزمان همه تحریم های ایران لغو خواهد شد.  


در این توافق همچنین نیازهای ایران را به رسمیت شناخته شده و همزمان تضمین هایی به جامعه بین المللی درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران داده شده است.



:: موضوعات مرتبط: سیاسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 246
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شما درباره وبلاگ؟

پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان وبلاگ پایگاه بسیج شهدای باروق و آدرس paygahshohada.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.