ظریف:اجرای تعهدات معاهده NPT امری واجب است
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 428
:: کل نظرات : 12

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 8
:: باردید دیروز : 64
:: بازدید هفته : 72
:: بازدید ماه : 189
:: بازدید سال : 1807
:: بازدید کلی : 61086
نویسنده : hadi mahmoodnejad
سه شنبه 8 ارديبهشت 1394

در اجلاس بازنگری معاهده NPT در نیویورک

ظریف:اجرای تعهدات معاهده NPT امری واجب است

وزیرامور خارجه ایران گفت: برای تحقق اهداف NPT و تضمین موفقیت بلندمدت و اعتبار معاهده، اجرای تعهدات پذیرفته شده طبق NPT و همچنین تعهداتی که در کنفرانس‌های بازنگری تقبل شده‌اند یک امر واجب است.

 محمدجواد ظریف وزیرامورخارجه ایران امروز (دوشنبه) درمراسم افتتاحیه کنفرانس بازنگری معاهده NPT در نیویورک و به عنوان ریاست جنبش عدم تعهد و به نمایندگی از کشورهای عضو این جنبش به ایراد سخنرانی پرداخت.

وی گفت: تداوم وجود سلاح‌های هسته‌ای بزرگترین خطری است که بشریت را تهدید می‌کند و تنها تضمین قطعی در برابر تهدید و یا استفاده از این سلاح‌های مرگبار، نابودی کامل آنها است. از این رو، خلع سلاح هسته‌ای کماکان اولین اولویت کشورهای عضو جنبش عدم تعهد باقی خواهد ماند.

وی افزود: برای تضمین تحقق اهداف معاهده و موفقیت بلندمدت آن و نیز تقویت صلح و امنیت بین‌المللی، لازم است مفاد معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای به صورت کامل، بدون تبعیض و متوازن اجرا شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد:این در حالی است که وضعیت اجرای برنامه اقدام مصوب کنفرانس بازنگری سال 2010 در زمینه خلع سلاح هسته‌ای، عدم اشاعه و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای ناامید کننده است.

وزیرامورخارجه کشورمان با برشمردن برخی موارد عدم اجرای تعهدات کشورهای هسته‌ای ادامه داد: این کشورها هیچ پیشرفتی در زمینه نابودی سلاح‌های هسته‌ای انجام نداده‌اند، سلاح‌های هسته‌ای همچنان در سیاست‌های امنیتی آنها جایگاه ویژه‌ای دارد؛ این کشورها ضمن نوسازی زرادخانه‌های سلاح‌های هسته‌ای خود، برنامه‌هایی نیز برای تحقیق در زمینه ساخت سلاح‌های هسته ای جدید دارند و کشورهای غیر هسته‌ای تاکنون در برابر تهدید یا استفاده از سلاح هسته‌ای تضمین امنیتی موثری دریافت نکرده‌اند.

وی همچنین افزود: انتقال فناوری‌های هسته‌ای به کشورهای در حال توسعه با موانعی روبروست که برخلاف معاهده است و پیشرفتی در زمینه جهانشمولی معاهده در منطقه خاورمیانه نیز حاصل نشده است.ظریف ضمن ابراز نگرانی عمیق اعضای عدم تعهد از عدم اجرای تعهدات خلع سلاحی کشورهای هسته‌ای گفت: تداوم این روند می‌تواند اهداف و اعتبار معاهده را به خطر بیندازد.

وی با اشاره به رای دیوان بین‌المللی دادگستری مبنی بر اینکه کشورهای هسته‌ای متعهد به مذاکرات خلع سلاح هسته‌ای هستند، خواستار انجام این تعهدات و آغاز فوری مذاکرات کنوانسیون جامع منع سلاح‌های هسته‌ای، در بردارنده یک برنامه مرحله بندی شده در یک قالب زمانی برای نابودی کلیه سلاح‌های هسته‌ای شد.

لازم به توضیح است که پیشنهاد این کنوانسیون در سال 1392 توسط رئیس جمهور کشورمان در نخستین اجلاس عالیرتبه خلع سلاح هسته‌ای سازمان ملل متحد به نمایندگی از 120 کشور عضو عدم تعهد ارایه شد و در قالب یک قطعنامه در مجمع عمومی به تصویب رسید.

وی در ادامه گفت: خارج ساختن سلاح های هسته‌ای از وضعیت عملیاتی و کاهش استقرار آنها به هیچ وجه نباید جایگزینی برای امحا کامل این سلاح ها قلمداد شود.

ظریف افزود: عدم تعهد عمیقا نگران دکترین‌های نظامی و امنیتی کشورهای هسته‌ای و ناتو است که استفاده یا تهدید به استفاده از اینگونه سلاح ها را توجیه می کنند.

وی گفت: عدم تعهد خواهان حذف کامل این گونه دکترین‌هاست.

وزیر امورخارجه کشورمان در ادامه اضافه کرد: هرگونه استفاده یا تهدید به استفاده ازسلاح هسته‌ای جنایت علیه بشریت و نقض منشور ملل متحد و حقوق بین الملل بشردوستانه است.

ظریف گفت: کشورهای هسته‌ای باید تحت همه شرایط جدا از استفاده یا تهدید به استفاده از سلاح هسته‌ای علیه کشورهای غیرهسته‌ای خودداری کنند.


*تدوین یک سند حقوقی بین‌المللی برای ارائه تضمین‌های موثر و جهانی درباره عدم استفاده از سلاح هسته‌ای

ظریف خواستار تدوین فوری یک سند حقوقی بین‌المللی جهت ارائه تضمین‌های موثر، جهانی، غیرمشروط و بدون تبعیض درباره عدم استفاده از سلاح هسته‌ای تحت هیچ شرایطی علیه کشورهای غیرهسته‌ای شد.



:: موضوعات مرتبط: سیاسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 759
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شما درباره وبلاگ؟

پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان وبلاگ پایگاه بسیج شهدای باروق و آدرس paygahshohada.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.