ايران به اهرم امنيت تنگه هرمز متوسل شد
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 428
:: کل نظرات : 12

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 11
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 353
:: بازدید ماه : 470
:: بازدید سال : 2088
:: بازدید کلی : 61367
نویسنده : hadi mahmoodnejad
یک شنبه 13 ارديبهشت 1394

این روزنامه چاپ لندن در مطلبی تحت عنوان «متوسل شدن به اهرم تنگه هرمز» نوشت عملیات طوفان قاطعیت بزرگترین مانع در برابر ایران است که درصدد اجرای نسخه مشابه حزب الله لبنان در یمن است و در طول دوازده سال اخیر تلاش کرده است گروه انصارالله حوثی را از گروهی محصور در کوههای صعده به گروهی فعال در یمن تبدیل کند. هدف اصلی ایران سلطه یافتن بر تنگه راهبردی باب المندب و و بندر عدن است و دراین راستا ایران بیش از دو دهه تلاش کرده است با جیبوتی و سومالی به بهانه تامین امنیت کشتیرانی و کمکهای بشری ،‌ روابط دیپلماتیک و نظامی داشته باشد تا بدین وسیله بتواند حلقه محاصره خود را بر این گذرگاه دریایی حساس تکمیل کند. واکنش ایران به طوفان قاطعیت بدون برنامه ریزی و توام با خشم بود چون غافلگیر شده بود و پیش بینی نمی کرد طوفان قاطعیت رخ دهد و مانع از حمایت ایران از همپیمانانش در یمن شود.
محمد محمدی گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری ایران، اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای را درباره عملیات طوفان قاطعیت،‌ بشارت ولی فقیه درخصوص سقوط رژیم سعودی قلمداد کرد و گفت فروپاشی آل سعود عملا آغاز شده است. گلپایگانی افزود حکام عربستان ملحد و غرق در لذات دنیوی هستند و به خاطر ثروتهای هنگفتی که دارند هر کاری که می خواهند می کنند. سرهنگ علی شادمانی معاون رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران تاکید کرد مسئولان عربستان مسلمان نیستند و علت اقدامات عربستان در یمن به خاطر شکست در برخی مسائل منطقه است و به همین خاطر برای جبران این شکستها به یمن حمله کرده است. سردار محمد علی جعفری فرمانده نیروهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران هم عملیات طوفان قاطعیت را ننگ و عاری برای عربستان قلمداد کرد و گفت موج انقلاب اسلامی ایران منجر به فروپاشی آل سعود خواهد شد چنانچه منجر به فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی شد. وی از دولت ایران خواست ملاحظات سیاسی و دیپلماسی را کنار بگذارد چون عربستانی ها خائن هستند و حرمتها را شکسته اند.

القدس العربی می افزاید در کنار این اظهارات عصبانی و تکرار درخواستها مبنی بر آزادسازی مکه و مدینه از آل سعود و تحویل اداره آنها به طرفهای اسلامی دیگر ، اظهارات مقامات و مسئولان و تلاشهای دیپلماتیک آنها بیانگر ناتوانی ایران از تاثیرگذاری بر بحران یمن است. به نحوی که حسن روحانی رئیس جمهوری ایران در نامه ای به حیدر العبادی نخست وزیر عراق خواستار کمک او برای خاتمه دادن فوری عملیات طوفان قاطعیت شد. محمد جواد ظریف وزیر امورخارجه ایران هم بر تشکیل دولت جدید در یمن تاکید کرد و گفت تهران می تواند در عملیات انتقال قدرت در یمن « نقش مثبت » ایفاء کند. به دنبال این تلاشهای دیپلماتیک ایران ، جان کری وزیر امورخارجه ایران هم از ایران خواست در بحران یمن « نقش مثبتی » داشته باشد که در واقع بیان مواضعش در قبال اظهارات همتای ایرانی اش است و رویکرد کری پیامی به ائتلاف عربی به رهبری عربستان هم هست.

القدس العربی می افزاید بعد ازآن که اعراب به خواستهای آمریکا و ایران توجهی نشان ندادند دو اتفاق روی داد . اول این که وزیر امورخارجه ایران و آمریکا در خاک ایران در آمریکا یعنی دفتر تهران در سازمان ملل دیدار کردند و این امر این نکته را القاء می کند که تمامی خطوط قرمز میان دو طرف از بین رفته است و از سوی دیگر این دیدار، پیام دیگری در واکنش به اظهارات مقام معظم انقلاب اسلامی ایران است که گفت « مذاکرات هسته ای تجربه است و اگر آمریکائی ها دست از پنهان کاری بردارند می توانیم مسائل دیگر (مذاکرات را) ادامه دهیم». دومین رخداد این است که کشتی وابسته به جزایر مارشال در تنگه هرمز توسط قایقها و کشتیهای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و در برابر چشمان نیروهای آمریکائی مستقر در منطقه توقیف شد. واکنش آمریکائیها به این حادثه خطرناک،‌ تنها در حد صدور بیانیه کاخ سفید و پنتاگون بود و از ایران خواسته شد که به آزادی کشتیرانی و معاهدات بین المللی احترام بگذارد و کشتی توقیف شده را آزاد کند و آمریکائیها این اقدام ایران را نامناسب قلمداد کردند.

القدس العربی می افزاید این اقدامات ایران و آمریکا در واقع ،‌ پیام مشترک آمریکا و ایران به اعراب به ویژه عربستان و مفادش فراتر از بحران یمن بود. بعد از شکست تلاشهای آمریکا و ایران برای قرار دادن عربستان در گاز انبر عراق و یمن و محقق نشدن اهداف مبنی بر مشابه کردن یمن به عراق و مجبور کردن ریاض برای پذیرفتن نقش جدید ایران در منطقه که در پشت پرده مذاکرات هسته ای ایران برنامه ریزی می شود اکنون سران ایران تلاش می کنند برای بازگرداند اوضاع به شرایط مدنظر تهران و واشنگتن از اهرم امنیت در تنگه هرمز استفاده کنند.




:: موضوعات مرتبط: سیاسی , ,
:: بازدید از این مطلب : 729
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
به وبلاگ من خوش آمدید
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
نظر سنجی

نظر شما درباره وبلاگ؟

پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان وبلاگ پایگاه بسیج شهدای باروق و آدرس paygahshohada.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.